Metroen samler storbyen

Der er mange jyder i Venstres folketingsgruppe, der kæmper for endnu flere motorveje. Der er kun én fra Frederiksberg, der kæmper for mere metro i storbyen – nemlig mig.

Med metroen kan man komme fra Frederiksberg til Kongens Nytorv på fem minutter – og når Cityringen er færdig, kan man komme fra Gammel Strand til Trianglen lige så hurtigt.

Jeg kan godt lide biler – men får mit behov for selv at sidde bag rattet styret ved at være med i en delebilsordning. Til hverdag klarer jeg mig fint ved at cykle eller tage metroen.

Tanken om en betalingsring var helt skæv – men udfordringen er reel. Der er trængsel i storbyen, og det løser vi ved at gøre det attraktivt at cykle eller tage offentlig transport.

Jeg er Venstres metroordfører – og på Frederiksberg har jeg som formand for By- og Miljøudvalget stået i spidsen for arbejdet med metrocityringen. Det har givet noget larm – både fra naboerne og fra byggepladserne – som vi har håndteret blandt andet ved at ændre loven, så naboerne får en ordentlig erstatning.

Maks. 500 meter til nærmeste metrostation

Vi er langt fra færdige. Mit endemål er, at de fleste københavnere højst har 500 meter til nærmeste metrostation.

Det skal staten være med til at betale – hovedstaden er hele Danmarks hovedstad, og er det ikke lidt mærkeligt, at staten betaler hele regningen for motorvejene i Jylland, når København og Frederiksberg skal betale det meste af regningen for metroen?