Mere metro – også på Frederiksberg

Københavns Kommune vil gerne have mere metro – det vil vi også på Frederiksberg. Jeg har en vision om, at borgerne på Frederiksberg aldrig skal have længere end 800 meter til nærmeste metrostation, for metroen er det bedste bud på fremtidens transportmiddel. Bilisterne skal ikke have pisk, men gulerod, og metroen har bevist, at det kan lade sig gøre at lokke bilisterne over i den kollektive trafik.

Københavns visionære planer om tre nye metrolinier – M4, M6 og M7 – er derfor det helt rigtige, selvom jeg ikke forstår, hvorfor det skal tage op til 50 år at få togene på skinner.

Der mangler imidlertid noget i de københavnske politikeres visioner – nemlig Frederiksberg. De nye linier går behændigt uden om Frederiksberg, selv om det ville være oplagt at dække resten af kommunen – det kunne passende ske med en linie M5, som af en eller anden grund ikke er med i Københavns forslag.

Københavnerne glemmer også en anden ting, nemlig finansieringen. Vi skal have staten på banen – det kan ikke være rigtigt, at de statslige trafikinvesteringer ikke også skal komme hele Danmarks hovedstad til gode, og at vi skal betale hele metroen selv.

Dette blogindlæg har også været bragt i Berlingske Tidende