De utaknemmelige bilister

To af mine kollegaer fra folketinget – socialdemokraterne Rasmus Prehn og Mette Reissmann – forsøger at bilde os ind, at betalingsringen gennemføres af hensyn til bilisterne. Betalingsringen er lige så godt som 10 års motorvejsprojekter, og bilisterne vil fremover slippe for ”sneglelignende gennemsnitshastigheder og frustrerende bilkøer” lover de to socialdemokrater. Det er vist, hvad man må kalde en overdrivelse.

I følge Vejdirektoratet vil en bilist spare – hold nu fast – 1,1 minut på en biltur fra Frederikssund til Herlev. 0,9 minut fra Helsingør til Køge. Hele 3,3 minutter fra Hillerød til Rådhuspladsen, 3 minutter fra Farum til Nørrebro, 3,5 minutter fra Hørsholm til Rigshospitalet. Den største besparelse er fra Køge til Rådhuspladsen, hvor man vil kunne spare 6,4 minutter.

For at spare disse minutter skal man aflevere 18.000 beskattede kroner om året. Det er nogle dyre minutter – og det er endda ikke det vigtigste. For hvordan kan det være, at bilisterne sparer tid, når der ikke kommer flere veje? Svaret er, at der kommer færre biler, så de resterende kan komme lidt hurtigere frem.

Hvad sker der med de bilister, der forlader bilkøen, fordi de ikke har råd til at tage bilen på arbejde? De presses over i den kollektive transport, hvor det gennemsnitligt tager dobbelt så lang tid at komme på arbejde som i bil. Betalingsringen betyder med andre ord, at de rige vil få mere plads på vejene, og de fattige vil få mindre plads i busserne. Nogle kommer 3 minutter hurtigere frem – men til gengæld skal andre bruge 30 minutter ekstra i en bus eller et s-tog.

Dette har bilisterne gennemskuet – og derfor hopper de ikke på den socialdemokratiske limpind. Betalingsringen handler om én ting – betaling – så regeringen kan finansiere nogle af sine ufinansierede valgløfter.

Formand for By- og Miljøudvalget i Frederiksberg Kommune