Dagny fra Fødevarestyrelsen

Amerikanske mænd har Hooters – danske kvinder har Joe & the Juice. En café hvor unge smarte mænd brygger kaffe og presser juice med smarte navne som Stressless, Hangover Heaven og Go Away Doc.

Lidt for smarte åbenbart – for ifølge danske myndigheders rigide tolkning af EUs anprisningforordning er der tale om vildledning af forbrugerne, som fuppes til at tro, at stress, tømmermænd og lægebesøg kan undgås, når man bare besøger Joe & the Juice.

Fødevarestyrelsen må have den opfattelse, at vi forbrugere er mellem 10 og 15 pct. dummere end en spånplade, siden vi har behov for at blive beskyttet mod Joe og hans Juice. Jeg har større tillid til danske forbrugere og synes, at det er fuldstændig fjollet, at højtuddannede embedsmænd bruger kræfter på den slags pseudoproblemer.

Farcen fuldendes i Berlingskes interview med Dagny Warming fra Fødevarestyrelsens Kontor for Ernæring, Markedsføring og Teknologi, som bliver spurgt om drinken Sex on the beach og svarer, at »Det kunne godt ligge inde under anprisningsreglerne. Hvis det i en kontekst signalerer, at det stimulerer potensen eller understreger velvære, så kan det blive en konkret vurdering af, om det produkt har en særlig betydning for sundheden eller en kropsfunktion«. Dagny undlader heldigvis at fortælle, hvilken kropsfunktion hun tænker på.

Som en af mine facebookvenner skrev: »Det forlyder, at samme medarbejder har forsøgt at skrue med en Screwdriver, testet en Bloody Mary for blod og dokumenteret, at der ikke er rigtig the i en Long Island Ice Tea«. De fleste kan sikkert finde på flere eksempler – hvor vokser pebernødder egentlig henne? Hvad sker der, hvis man spiser Tiramisu? Og er det præstationsfremmende – på kanten af doping – at spise Sportskage fra La Glace?

Joe & the Juice er en succes. Kæden ekspanderer og har i dag caféer i London – og Hamborg er på vej. Deres succes giver dem ikke frit lejde til at overtræde landets love. Men behøver vi spænde ben for innovative forretningsdrivende – uden nogen form for fornuftig grund?

Problemet er ikke Dagny fra Fødevarestyrelsens Kontor for Gakkede Gangarter – undskyld – Ernæring, Markedsføring og Teknologi. Den stakkels bureaukrat gør bare, som hun får besked på. Men Dagny kan få lige så stor betydning som Carina med Kontanthjælpen og fattige Sofie på SU. Dagny kan blive symbolet på et bureaukrati, der er gået for vidt. Symbolet på, at det offentlige – i hvert fald nogle gange – ikke skaber værdi, men bare gør livet besværligt, dyrt – og kedeligt.

Kommentar bragt i Berlingske Tidende den 15. februar 2012