Bliv hjemme

S og SF vil som bekendt have, at vi fra Frederiksberg og København bliver, hvor vi er. Bare et lille smut til Vanløse, så kommer det til at koste 50 kr. at komme ud og hjem igen, hvis rød blok vinder valget og gennemfører deres betalingsring. 11.000 kr. vil det koste at passe sit arbejde – hvis det altså ligger på den anden side af betalingsringen, og man ikke er lige så heldig som Helle Thorning Schmidt, der både bor og arbejder inden for ringen og derfor fortsat kan køre i sin tysk-leasede skattefidus bil til og fra arbejde kvit og frit.

Men nu er det også kommet frem, at danskerne skal blive i Danmark, hvis det står til S og SF. Hvis man vælger at tage til udlandet for at arbejde i længere tid, så skal man betale op til 170.000 kr. tilbage som betaling for den uddannelse, man har fået.

Det kaldes uddannelsespant, og det er forsøgt før i verdenshistorien – nemlig i Nicolae Ceausescus kommunistiske Rumænien i 70’erne, dog uden større held.

Hvis begge forslag gennemføres, så skal man imidlertid ikke græde sig i søvn, hvis man er en ung dansker med mod på at deltage i den globale verdensøkonomi. Hvis man bare bliver væk i mindst 16 år, så har man sparet nok penge sammen på ikke at skulle krydse betalingsringen til, at man kan betale sin uddannelsespant tilbage.

Eller også må man blive hjemme. Det har de vist ingen planer om at beskatte i den røde blok – endnu.

Dette indlæg blev bragt i Lokalavisen Frederiksberg, torsdag den 8. september 2011

Kommentarer

  1. Said Afandi skriver:

    Hej Jan,
    Mener du ikke en betalingsring fører noget som helst godt med sig?
    Bilfrie dage og bilfrie gader gør det til en fornøjelse at befinde sig i København. Skatterne er hvad de er. Jeg mener personligt de ville være helt fine, hvis der dog kom et fornuftigt alternativ – Metroen. Som du selv nævner i et andet indlæg, skal borgerne i Frederiksberg max have 800 meter til en metro station (distancen er måske lige lille nok efter min mening). Anyway, vi er enige om at Metro er den mest optimale og effective måde at transportere masserne. Det lemper biltrafikken og gør livet for cykellister som jeg selv lettere. Ja, gør København mere grøn!
    Så mit forslag er udbyg metroen og gør det hurtigt (hvis andre storbyer kan gøre det på få år kan København også). Derefter kan vi sagtens indføre en betalingsring, da der vil være et fornuftigt alternativ.

    Men grunden til at jeg startede på dette indlæg var faktisk at jeg synes at det er åndssvagt at du brokker dig over at det skal koste dig 50 kr at komme fra Frederiksberg til Vanløse og retur, for gæt engang, det koster det også med det offentlige. Priserne på offentlig transport er steget over 50% med den nuværende regering. Det er ikke helt lidt?
    Så når man flere gange har hørt den nuværende regering snakke om at vi skal være mere CO2 neutrale og den offentlige transport minder det mest af alt om en prut – Varm luft.

  2. Elsker din blog Jan! Utroligt at rød regering ikke kan se hvordan de skader os!

  3. Søren Skov skriver:

    Jeg er helt enig med Jan. Jeg går ind for personlig frihed, men hvor er friheden i at man skal betale for at komme ind og ud af KBH? Jeg er liberalist ind til knoglerne, men jeg er enig i at pengene skal hentes et sted, men det sted er ikke ved en betalingsring og uddannelsespant. Jeg mener i stedet at tilbagetrækningsreformen er en god løsning på hvordan man løser nogle af vores problemer.